Sunday, April 22, 2012

Anak Kampung..


 Anak Kampung

Memang aku ini anak orang miskin
Tiada apa-apa yang dapatku berikan
Engkau memang cantik memang tidak padan
Dan tidak sepadan

Aku anak kampung tiada pelajaran
Kuli kuli sahaja memang tida padan
Cantik bah kau itu banyak yang tergoda
Lagi orang kaya

Tiada keretaku bawa kau jalan-jalan
Rumahku pun teda ada pun bapa punya
Apa lagi belanja mahu bayar berian
Kahwin sama kamu

Bukannya ku tidak suka sama kamu
Tapi aku takut hidup kau kan sengsara
Kerana aku cinta
Aku lepaskan kau sama
Orang lain

Engkau masih muda cantik lagi menawan
Janganlah kau cari lelaki macam saya
Engkau memang cantik
Nanti kau menyesal tiadalah guna

http://www.youtube.com/watch?v=FSFZqmpcC0c&feature=related


**************************************************************************
 
Lagu ini mengisahkan seorng lelaki yang tidak punya apa2 harta untuk diberikan pada gadis pujaan..
Bukan dia ni tak suka pada perempuan tu tapi dia tak nak perempuan tu hidup merana bila bersama dengannya.

Tapi..bila aku hayati lagu ni,dalam situasinya seakan2 sebagai alasan dia nak 'break off 'dengan perempuan tu.. Bukan apa, kalau kita dah sayang sangat dengan seseorng, kita sanggup lakukan apa saja demi seseorg tu dan takkan sesekali melepaskan dia pada orng lain.. berlainan plak dengan lagu ni.. dia ni cam tak de perasaan je, siap cakap "Bukannya ku tidak suka sama kamu...tapi aku takut hidup kau kan sengsara..kerana aku cinta..aku lepaskan kau sama orang lain" .Kerana dek tak de harta orng lelaki tu sanggup lepaskan saja perempuan tu?

Lagi 1, rezeki tu bukan kita yang tentukan tapi Allah yang tentukan.. Mana lah tau, jika niat kita baik nak memperisterikan perempuan tu, rezeki kita bertambah ker.. siapa tau kan? Kemewahan bukan kunci kebahagiaan..

p/s: Setiap orng ada tafsiran sendiri..